viljat-pellolla

Nyhtökauraa, puudildoja ja gluteenitonta olutta

Riitta Tiuraniemi Toimitusjohtajan Blogi

Suomessa tehdään hienoja ja yllättäviä innovaatioita jatkuvalla syötöllä. Tämän vuoden innovaatioista kiinnostavimpia ovat talvella julkisuteen noussut Nyhtökaura ™, kesän kutkuttavin design Mister Rosewood, puudildo ja vihdoin vientiin suuntaava Laitilan Kukko-olut. Vain yhtä noista olen päässyt testaamaan, arvaatko jo mitä?

Nyhtökaura – mikä mainio lihan syönnin vähentämisen ja ekologisen elämäntavan trendiin osuva innovaatio. Ja nimikin on osuva ja suojattu! Nyhtökauran tuotantokoneistoa rakennetaan nyt kovalla vauhdilla ja veikkaanpa, että firman suurimmat investoinnit ovat kiinni siinä. Samaan aikaan nousee kilpailijoita ympäri maailman vastaavan tyyppisillä, lihaa korvaavilla innovaatioilla. Entäpä panostukset Nyhtökauran myynti- ja markkinointikoneistoon? Osataanko meillä vieläkään laittaa ajoissa ja riittävästi satsauksia niihin, siis rahaa, luovuutta ja innovaatiota – markkinointiin ja myyntiin? Nyt pitäisi valloittaa maailmaa Nyhtökaura™ eli Pulled Oats ™ brändillä, mutta en näe mitään merkkejä rohkeasta panostuksesta. Markkina on iso ja janoaa uusia lihan korvaavia tuotteita. Se kategoria pitäisi nopeasti osata ottaa haltuun. Insinöörinä uskon, että kyllä se tuotantokoneisto saadaan kuntoon. Maailmanmarkkinoiden valloitus on meille vaikeampaa, siis myös meidän markkinointiguruillemme.

Entäpä Mister Rosewood? Ilokseni luin, että Tekes rahoittaa firman (Teatiamo Industries co.) markkinointiponnistuksia. Rohkea ja hieno veto Tekesiltä! Kyseessä on kaunis jalopuusta veistetty ’design-työkalu’, jonka voi jättää myös yöpöytää koristamaan. Mitä mahtavia myynti ja markkinointi-innovaatioita tähän voisi keksiä ja saada viestin viraalina leviämään ympäri maailman. Siinähän meillä on se uusi Nokia, jos markkinointi osataan tehdä oikein. Markkina on tässäkin iso ja uusiutuva. Se pitäisi vain osata nopeasti valloittaa ja tuoda tuotantovolyymien kasvunäkymän kautta hinta sopivaksi. Nykyinen 190 € on liian kova hinta: sillähän saa kauniin Oiva Toikan Suomen Sotkan yöpöydälle – jos siis rouvat sotkaa preferoi. Ehkä Iittala voisi ottaa Mister Rosewoodin kanaviinsa myyntiin – riittääkö rohkeus, istuuko imagoon?

Entä sitten Kukko-olut? Olen ollut reilut viisi vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla ja pidän oluesta. Jokunen vuosi sitten ymmärsin, että Kukko-olut on aidosti gluteeniton, maukas olut. Missään ei asiaa mainostettu, päinvastoin, mutta onneksi Alkossa asia tiedettiin. Munchenin Octoberfestillä ja paikallisissa pubeissa kyselin muutama vuosi siten gluteenittoman oluen perään. Minulle vain naurettiin – ettei sellaista voi olla olemassakaan. Ei auttanut piipitykseni – kyllä meillä Suomessa on, Kukko-olut. Uskon, että kysyntä on valtava, sillä gluteeniton ruokavalio on vahva trendi ympäri maailman, ollut jo useita vuosia. Tämäkin markkina pitäisi osata ottaa isosti ja toki kustannustehokkaasti haltuun. Kyllä se tuotanto saadaan hoidettua – ei ne maltaat maailmasta lopu!

Toimitusjohtaja Tiuraniemi – nauttii lomasta, kesästä ja mallasjuomasta

Jaa tämä artikkeli