Turvapuhelin? Turvaranneke? Turvapalvelu?

Terveysoperaattori Blogi

Markkinoinnista voi perinteisesti olla hyvin montaa mieltä. Toimivinta ratkaisua on aina aluksi vaikeaa löytää ja resursseja kuluu koko ajan. Miten markkinoida tuotetta, jolle ei ole oikeastaan valmista muottia jolla siitä viestiä? Palvelua, jolle ei ole vakiintunutta nimeä? Ei toisaalta uskoisi, että pyörä pitäisi täysin uudelleen keksiä…

OMAseniori -palvelun markkinointi on ollut mielenkiintoinen haaste. Kyseisellä konseptilla ja liiketoimintamallilla ei ole aikaisemmin markkinoitu palveluita Suomessa. Käytännössähän OMAseniori ei ole turvapuhelin. Turvapuhelin katsotaan perinteisesti masinaaksi, jossa on keskellä iso nappi, josta painamalla saa paikalle ensiapua. Kyllä, OMAseniorista löytyy tällainen masiina, mutta se ei riitä kuvaamaan koko palvelua. OMAseniori on enemmän.

Turvaranneke? Nimensä mukaisesti ranteeseen laitettava remmi jossa on pieni nappula. Kun sitä painaa, tapahtuu sama kuin turvapuhelimessakin. Päivä pelastuu. Tämäkin ominaisuus löytyy tarvittaessa OMAseniorista, mutta sekään ei ole kuin osa sitä. OMAseniori on enemmän.

Turvapalvelu -nimike on ollut meillä käytössä jonkin aikaa, mutta kuvaako sekään palveluamme oikein? Kun kirjoitat hakukoneeseen ”turvapalvelu” saat jotain ihan muuta kuin käyttäjän aktiivisuutta automaattisesti mittaavan ja elämänrytmin poikkeavuuksista kertovan palvelun, joka algoritmiensa ja muun teknologiansa turvin hälyttää itsenäisesti apua tarvittaessa. Vastaan tulee yleensä Securitas tai Turvatiimi. Amerikaksi ”security service” sanan enemmän käytetyssä merkityksessä.

Palvelu on siis kirjaimellisesti liian uusi olemaan mikään vanha. Sitä voi luonnehtia erinäisin suomen kielen sanoin pystymättä nimeämään sitä. Mikä siis neuvoksi? Mihin upottaa heksagoni jos muottiin sopivat vain ympyrät ja neliöt? Ehkäpä meidän osamme on olla pioneeri alallamme teknologian ja konseptin lisäksi myös kielellisesti. Steve Jobs ja kapteeni Kirk -maisesti jatkaa tehtäväämme ja mennä rohkeasti sinne, minne yksikään ei ole aikaisemmin mennyt.

Riku Hurskainen

Jaa tämä artikkeli