Reisikuntoa, reikävessoja ja kyykkykakkaa

Terveysoperaattori Toimitusjohtajan Blogi

’Reisikunto, reisikunto, reisikunto! Ne ovat ne kolme tärkeintä tekijää ikäihmisen itsenäisessä elämässä ja kotona pärjäämisessä’. Tämän opin nelisen vuotta sitten aloittaessani hommat sote-kentässä.  Pääsin silloin haastattelemaan Vuoden geriatri-tittelin pokannutta Maisa Karjulaa Raahessa. Siitä rönsyilevästä keskustelusta jäi mieleen tuo ja paljon muitakin insinöörin ajattelua avartavia seikkoja. Esimerkiksi, että ’Ikäihmisen vointi ei parane levähtämällä’ tai, että ennalta ehkäisy on a ja o, myös ikäihmisten elämässä. Raahessa oli silloin perustettu neuvola 65-vuotiaille.

’Reikävessat, reikävessat, reikävessat. Niillä ratkaistaan Suomen sotea uhkaava kustannuspommi’ – hoki Kiinan reissulta palannut ystäväni. Kiinassa hän oli ihmetellyt, miten vanhemmat ihmiset selviävät, kun julkisilla paikoilla oli vain reikävessoja. Mutta ei se tuntunut olleen ongelma ketterille ja jänteville senioreille.  ’Tulee aika paljon reisiharjoittelua, jos lapsesta asti kyykistelee useita kertoja päivässä. Meillä Suomessakin pitäisi kaikissa julkisissa käymälöissä olla reikävessat. Ja päiväkodeissa, kouluissa, sairaaloissa, hoivakodeissakin’, haastoi ystäväni.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että reikävessa ei ole se ulkohuussin reikä. Reikävessassa lattiaan olevaan viemäriaukkoon on asennettu pöntön sijaan moderni keräilyallas, jonka päälle kyykistytään hajareisin. Vessa myös huuhdellaan normaalisti. Helsinki-Vantaan lentokentällä on reikävessoja mm. aasialaisten matkustajien tarpeisiin. Hyvä Finavia!

Kolmas ystäväni muisteli kuulleensa kolme koon ohjeen: kerran päivässä, kolme minuuttia ja kyykky-asento. Tuo ei ole mikään lankuttamistreeni, vaan ohje monia vaivoja ennalta ehkäisevään kakkaus-rutiiniin. Luonnollisesti myös kaikki elämän tärkeimmät vinkit sisältävä Vauva-digilehden keskustelupalsta antaa monia ohjeita kyykkykakkaamiseen.

Siispä, jos Suomi siirtyisi reikävessoihin, ottaisimme useiden elintasosairauksien ja vanhuuden vaivojen ennalta ehkäisyssä radikaalin ja kustannustehokkaan askeleen. Lisäbonuksena fyysisen kunnon mittaamisessa tarvittaisiin enää vain yksi mittari. Kun reikävessasta olisi pakko siirtyä tavalliselle pöntölle, olisi syytä aloittaa se – reisitreeni.

 

Riitta Tiuraniemi, Terveysoperaattorin toimitusjohtaja. Tekee päivittäin reisitreeniä ajamalla pyörällä liian raskaalla vaihteella

Jaa tämä artikkeli